Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Ecuadorians and The Pasillo: Meaning and cultural role of the country's most representative musical genre

Abstract

The present article reflects upon the meaning and cultural role of Ecuador's most cultural and popular musical genre: El Pasillo. It enhances its aesthetic traits and the possibility to allow an encounter and a sort of communion among those Ecuadorians who perceive themselves as "non - Indians". At the same time, the article emphasizes its condition of identity reference and its contribution to attest the feeling of belongingness in that social strata. Lastly, it remarks the role of such a genre to aid social cohesion and regional integration in Ecuador.

Keywords

Middle class, Modernism, Arielismo, Identity, Belonging, Whitening

PDF (Español (España))

Author Biography

Manuel Espinosa-Apolo

Magister, Historia Andina por la Universidad Andina Simón Bolívar. Consultor e Historiador cultural especializado en la inventigación de temas del mundo andino: identidad, mestizaje, mentalidad y vida cotidiana. Autor de "Los mestizos ecuatorianos y las señas de identidad cultural" y "Mestizaje, cholificación y blanqueamiento en Quito". Compilador y editor de varias obras relacionadas con historia y cultura andinas. Actualmente es catedrático universitario y dirige proyectos para la recuperación de la memoria histórica y colectiva en los barrios y parroquias de Quito.


References

  1. Godoy, M. (2010). Raíces históricas del pasillo, en: J. Bueno, El pasillo lojano y otros géneros, entre 1900-200 Muestra viva del patrimonio intangible: Antología y análisis musicológico. Quito, Ecuador: INPC (no publicado).
  2. Granda, W. (2003). El pasillo identidad sonora. Quito, Ecuador: CONMUSICA
  3. Mora, M. (2003) El pasillo ecuatoriano como generador de Identidad Nacional (Tesis para obtener el título de licenciatura en Antropología Aplicada). Universidad Politécnica Salesiana, Quito.
  4. Wong, K. (s.f.). La nacionalización del pasillo ecuatoriano a inicios del s. XX, recuperado de http://www.hist.puc.el/historia/iaspula.html