As performances do poder em Cidadão Kane: exercício, conivência e enfrentamento
Abstract
In addition to the importance of its technical and aesthetic innovations, Citizen Kane (Orson Welles, 1941) is a film that makes possible the discussion of many aspects also present in its narrative. What we privilege in this work concerns the configuration of power, especially if we focus on the relationship that the protagonist establishes with other characters. In this debate, we start from the hypothesis that every action in Citizen Kane is subject to the circumstance of the exercise, the connivance and the confrontation of the power materialized in the performance of the protagonist. For this, our theoretical foundation is constructed from the notes of Goffman (2014), who thinks the performance from the audience, and Foucault (2015), for whom power is an issue that is exercised rather than located.
Keywords
Poder, Performance, conocimiento mediático, público y provado, Ciudadano Kane
Author Biography
Gustavo Souza
Doutor em Ciências da Comunicação pela ECA/USP, mestre em Comunicação e Cultura pela ECO/UFRJ e graduado em Comunicação Social/Jornalismo pela UFPE. Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação.
Rafaela Caetano
Graduação em Jornalismo (2011) e pós-graduação em História da Arte (2013) pela Universidade São Judas Tadeu. Mestre em Comunicação pela Universidade Paulista (UNIP). Tem experiência na área de Comunicação como jornalista e professora da Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU).
References
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