Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The zombie as a metaphor for consumption: about Dawn of the Dead

Abstract

AbstractThis essay, based on an interdisciplinary vision of communication, sociology, anthropology and cultural studies, exposes the convergence of consumption not only as an economic scenario, but also as a configuration of new ways, many of them irrational, of acting and socializing on the part of humans. To reflect on these situations, the figure of the zombie is taken as an example, which has a series of arguments to think of them as metaphorical referents of consumption, irrationality and violent behavior. Thus, this work conceptually goes through the consumer society, the zombie cinema, until locating it in George Romero's film Dawn of the Dead, who gave the necessary narratives and arguments to think of them as figures of contemporary social debates, and from there to project it as an apocalyptic imaginary characteristic of our times.

Keywords

consumerism, cinema, Romero, zombie

PDF (Español (España)) Ver en línea (Español (España))

Author Biography

Xavier Brito Alvarado

Profesor titular agregado I, carrera de comunicación, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Universidad Técnica de Ambato, licenciado en comunicación, magíster en antropología, y magíster en comunicación. 

Paulina Tamayo Rodríguez

Profesora carrera de comunicación, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Universidad Técnica de Ambato, licenciada en comunicación social, masgiter en comunicacion corporativa. 


References

  1. Althusser, L. (1995): Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Ediciones Quinto Sol.
  2. Baudrillard, J. (2009). La sociedad de consumo: sus mitos y estructuras. Siglo XXI.
  3. Bauman, Z. (2007). Vida de Consumo. Fondo de Cultura Económica.
  4. Benjamín, W. (1972). París, capital del siglo XIX. Taurus.
  5. Bishop, K. (2009). Dead Man Still Walking: A Critical Investigation into the Rise and Falland Rise of Zombie Cinema. The University of Arizona.
  6. Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.
  7. Brito Alvarado, X, Capito, J. (2020). Neoliberalismo como necropolítica zombi. Argumentos. Revista de crítica social, Nº. 22.
  8. Brito Alvarado, X, Segovia, D. (2021). Las Metáforas sociales del zombi romeriano. Revista Antropología Experimental, (21), 517–528. Disponible: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/rae/article/view/6224
  9. De Moraes, D. (2005). Cultura mediática y poder mundial. Grupo Editorial Norma.
  10. Díaz, J, Meloni, C. (2017). Abecedario zombi. El Salmón Contracorriente.
  11. Fernández, J. (2011). Filosofía zombi. Anagrama.
  12. Flint, D. (2013). El libro de los muertos vivientes. Los zombis en la cultura pop. Robinbook.
  13. Foucault, M. (2017). Los anormales. Fondo de Cultura Económica.
  14. Horkheimer, M, Adorno, T. (2009). Dialéctica de la ilustración. Fragmentos filosóficos. Trotta.
  15. Lazzarato, M. (2006). Políticas del acontecimiento. Tinta Limón.
  16. Lipovetsky, G. (2006). Los tiempos hipermodernos. Anagrama.
  17. Lipovetsky, G. (2007). La felicidad paradójica: Ensayo sobre la sociedad del hiperconsumo. Anagrama.
  18. Jameson, F. (1996). Teoría de la posmodernidad. Editorial Trotta.
  19. Izaola, A, Zubero, I. (2014). La cuestión del otro: forasteros, extranjeros, extraños y monstruos. Revista Papers, 100/1. Disponible en: https://papers.uab.cat/article/view/v100-n1-izaola-zubero/pdf-es
  20. Martínez, J, Barraycoa, Javier. (2012). El zombi y el totalitarismo de Hannah Arendt a la teoría de los imaginarios. Imagonautas: revista Interdisciplinaria sobre imaginarios sociales, Vol. 2, Nº. 2, pp. 97-118.
  21. Palacios, J. (2010). La plaga de los zombis y otras historias de muertos vivientes. Valdemar.
  22. Peirano, M. (2008). El amanecer de los muertos de George A. Romero. Bifurcaciones. No. 7, pp. 12-18.
  23. Pérez Ochando, L. (2013). George A. Romero. Cuando no quede sitio en el Infierno. Akal.
  24. Platzeck, J, Torrano, M, (2016). Zombis y cyborgs: la potencia del cuerpo (des)compuesto. Revista Outra Travessia, 22.
  25. Sánchez, R. (2013). Muertos, infectados y poseídos: el zombi en el cine español contemporáneo. Revista de Estudios Hispánicos Pasavento, 1, 11-34.
  26. Sarlo, B. (2014). Escenas de la vida posmoderna. Siglo Veintiuno Editores.
  27. Urraco, M, García, J. (2017). Mundos Z Sociologías del género zombi. Los Libros de la Catarata.
  28. Valencia, S. (2010). Capitalismo gore. Melusina.