Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The photographic document: definitions and displacements in the beginnings of photography

Portada Razón y Palabra volumen 23 número 106: Fotografía, de la cámara oscura a la postfotografía

Abstract

This article deals with the production and use methods of photography since the official announcement of your invention, in 1839, until the beginning of 20th century. Based on a bibliography review from past and present authors, it analyses not only the term photographic document but also the historical, social and cultural context of this period and how the advent of the new medium was marked by a huge diversity of practices with different ethical and aesthetical proposals that, often paradoxically, ranged  between the notion of photographic documentation founded on idea of photography as evidence – as it would be a direct and objective record of the reality – and the concept of “artistic photography” as a product uniquely of pictorial and personal creation of its author.

Keywords

document, photographic history, photographic document, objectivity

PDF (Português (Brasil))

References

Arago, F. D. (1980). Report. En: Alan Trachtenberg (ed.) Classic Essays on Photography. New Haven, CT: Leete's Island Books, p. 15-25.
Crary, J. (2012). Técnicas do Observador: Visão e Modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Editora Contraponto.
Dobal, S. (2013). Ficção e encenação na fotografia contemporânea. En: Dobal, S.& Gonçalves, O. (Orgs). Fotografia Contemporânea – Fronteira e Transgressões. Brasília: Casa das Musas.
Dufour, D. (2015). Introduction. En: Dufour, D. (Org). Images à charge: La construction de la preuve par l’image. LE BAL/í‰ditions Xavier Barral, p.5-7.
Holmes, O. W. (1980 [1859]). The Stereoscope and the Stereograph. En: Trachtenberg, A. Classic Essays on Photography. Leete’s Island Books. New Haven, p. 71-82.
Kossoy, B. (2002) Dicionário histórico-fotográfico brasileiro: fotógrafos e ofício da fotografia no Brasil (1833-1910). São Paulo: Instituto Moreira Salles.
Le Goff, J. (1996). Documento/Monumento. En: Le Goff, J. História e memória. Trad. Bernardo Leitão et al. 4. ed. Campinas: UNICAMP, p. 535-549.
Lebart, L.(2015). Alphonse Bertillon: La photographie métrique de scí¨nes de crime. En: Dufour, D. (Org). Images à charge: La construction de la preuve par l’image. Paris: LE BAL/í‰ditions Xavier Barral, p.17-35.
Magalhães, í‚. & Peregrino, N. (2004). Fotografia no Brasil: um olhar das origens ao contemporâneo. Rio de Janeiro: FUNARTE.
Navarro, P. (2008). Discurso, História e Memória: contribuições de Michel Foucault aos estudo da mídia. En: Tasso, I. (org.) Estudos do Texto e do Discurso: Interfaces entre Lingua(gens), Identidade e Memória. São Carlos: Claraluz.
Plasencia, C. (2008/2009) Arquivo universal. A condição do documento e a utopia fotográfica moderna. Guia da exposição. Trad. Nuño Abreu. Barcelona/Lisboa: Museu d'Art Contemporani de Barcelona/Centro Cultural de Belém.
Poe, E. A. (1980[1840]) The Daguerreotype. En: Trachtenberg, A. Classic Essays on Photography. Leete’s Island Books. New Haven, p.37-38.
Robinson, H. P.(1980 [1896]). Idealism, Realism, Expressionism. En: TRACHTENBERG, Alan. Classic Essays on Photography. Leete’s Island Books. New Haven, p. 91-98.
Rosenblum, N. (2007). A world history of photography. 4. ed. New York: Abbeville Press.
Rouillé, A. (2009). A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora SENAC. São Paulo.
Sagredo, F. F. & Izquierdo, J. M. A. (1982). Reflexiones sobre “documento”: palabra/objeto (I): Boletín Millares Carlo, n. 5, p. 161-198. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1448715
Sousa, J. P.(2004). Uma história crítica do fotojornalismo ocidental. Florianópolis: Letras Contemporâneas.
Trachtenberg, A. (1980) Classic Essays on Photography. New Haven: Leete's Island Books.
Zilly, B. (1999). Flávio de Barros, o ilustre cronista anônimo da guerra de Canudos. Estudos Avançados, v. 13, n. 13, p. 105-113, ago. Recuperado de http://goo.gl/b7u4TB