Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Stranger things: references from the 80s and their impact on the public

Abstract

Internet has changed the way of consuming cinema and television. With the appearance of platforms like Netflix, series like Stranger Things have dazzled the general public. The intention of the work presented here is to analyze the strategies of the creators of this series to make it a worldwide success. For this, it is based on the hypothesis that its triumph is due to the use of references that pay tribute to the generation of the 80s in all its aspects: cinema, music, clothes, objects. In order to carry out this analysis, we have first proceeded to carry out a review of the evolution suffered in the way of viewing series. After this contextualization, a methodology based on a content analysis based on different units of analysis has been chosen that have helped to distinguish all the references that appear in the series in terms of the variables mentioned. However, and from the results, it has been possible to observe how, indeed, the enigma of his fame lies in having found that point in common that resides in the memory of people, in their capacity for the vocation of nostalgia, and that Makes memories bloom

Keywords

Stranger Things ; Netflix ; años 80; público

PDF (Español (España))

Author Biography

María Macarena Parejo

Macarena Parejo Cuéllar es doctora en Comunicación por la Universidad de Extremadura (2015). Su tesis doctoral ha estado centrada, precisamente, en el análisis de los gabinetes de comunicación de las universidades españolas. Actualmente, es profesora en el departamento de Información y Comunicación de la Universidad de Extremadura (España). Directora del Gabinete de Imagen y Comunicación de la UEx. Ha participado en diversos proyectos de comunicación científica. También ha impartido conferencias y escrito varios manuales sobre divulgación científica, comunicación corporativa y sobre medios universitarios.

Belén Vázquez López

Licenciada en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Extremadura


References

  1. Adams, G. (2017). Apuntes sobre el mundo del revés. Una guía no oficial de Stranger Things. Barcelona: Penguin Ramdon House
  2. Alonso, B. (2019): Audiencias de las series más vistas de Netflix entre Octubre 2018 a Septiembre 2019 en millones de espectadores. The New York Time. 18 de Octubre. Extraído de: https://www.elle.com/es/living/ocio-cultura/a29511379/netflix-series-peliculas-mas-vistas/
  3. Berelson, B. y Laszarfeld, P.F (1948). The analyisis in Communications Content. University of Chicago and Columbia University.
  4. Herrmann, B (1996). The Film Scores, Sony 1996, cit. En Xalabarder, C.: Enciclopedia de las bandas sonoras. Barcelona: Ediciones B.
  5. Mcintyre, G. (2019). Stranger Things: Mundo del revés. La guía oficial. Barcelona: Penguin Ramdon House
  6. Onieva, A. (2019): El gran éxito de Stranger Things es reconquistar a quienes abandonaron Netflix. 11 de Julio. Extraído de: https://fueradeseries.com/stranger-things-exito-netflix-suscriptores-f51b3b264718
  7. Pallás, M. y Pérez Ladaga, E. (2018). A través de Stranger Things. Columbia: GreadBookPrices
  8. Pere Solá, G. (2017): Stranger Things 2: Más de cuatro millones vieron la temporada en un fin de semana. 3 de Noviembre. Extraído de: https://www.lavanguardia.com/series/20171103/432566435271/stranger-things-2-audiencia.html
  9. Robinette, S., Brand, C., Lenz, V. (2001). Marketing emocional: el método Hallmark para ganar clientes para toda la vida. Barcelona: Gestión 2000.
  10. Sandoval, J. (2019): Usuarios de Spotify están obsesionados con la música de Stranger Things. 1 de Julio. Extraído de: https://los40.cl/2019/usuarios-de-spotify-estan-obsesionados-con-la-musica-de-stranger-things-28234.html
  11. Watson, A. (2019): Audiencia de Stranger Things Temporada 2 en los primeros tres días de lanzamiento en EE.UU en Octubre 2017 por episodio en millones. 22 de Julio. Statista.