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Cinema and Education: script teaching with the film Central Station

Abstract

Through interdisciplinary research involving education and cinema, the article aims to analyze the narrative of the film Central Station (1998), directed by Walter Salles, and identify elements for teaching three-act narratives in a script. The research is classified as descriptive and documentary, with a qualitative approach, and uses the film analysis technique. The main result was the realization that the practice of teaching scripts, from the cinema itself, is an essential issue to encourage discussions, deepen studies and instigate creative ideas. It is also found that Central Station is not a film that only allows the teaching of three-act narrative, but also promotes discussions in the most different spheres, whether to issues related to the Brazilian social scene, senior people, and their relationship with work, culture, and national folklore.

Keywords

Cinema; Education; Script; Audiovisual

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Author Biography

Rafael José Bona

Doutor em Comunicação e Linguagens (UTP) e mestre em Educação (Furb). Tem graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda (Furb) e em Design de Moda (Unicesumar). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/Furb) e dos cursos de graduação da Furb e da Univali. Atualmente pesquisa sobre a interdisciplinaridade da narrativa transmídia sob os vieses da educação, da moda e da publicidade. Atua como professor de ensino superior desde 2005. Líder dos grupos de pesquisa: Comunicação e Educação Midiática (Furb/CNPq) e Imagens Contemporâneas (Univali/CNPq).

Cristiane Wosniak

Doutora em Comunicação e Linguagens - linha de pesquisa em Estudos de Cinema e Audiovisual (UTP). Mestra em Comunicação e Linguagens - linha de Cibermídia e Meios Digitais (UTP). Especialista em Artes-Dança (FAP-PR). Docente adjunta da Unespar (Bacharelado em Cinema e Audiovisual). Vice-Coordenadora do Programa de Pós- Graduação/Mestrado Acadêmico em Cinema e Artes do Vídeo (PPG- CINEAV/Unespar/FAP). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Educação da UFPR. Coreógrafa da Téssera Companhia de Dança da UFPR. Líder do GP CINECRIARE – Cinema: criação e reflexão (PPG- CINEAV/CNPq) e membro do GP Labelit – Laboratório de estudos em educação, linguagem e teatralidades (PPGE/CNPq).


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