Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

“SloMo” by Chanel (Eurovision Song Contest 2022): live show production for television

Abstract

Eurovision Song Contest is a musical contest broadcast on television where participate the countries members of the European Broadcasting Union (EBU). Here live television production applies the latest technologies, as well as innovating in language. This work takes as a case study the feature of the song "SloMo" by Chanel Terrero, representative of the Spanish public television (TVE). Attention to the live production of this fragment of the complete program allows us to identify the keys to a successful audiovisual production, not only from a technical level, but also from a grammatical level and from the use of live television language. A formal audiovisual analysis is applied. The results conclude that the musical number develops a classic and functional production that refers to the televised musical numbers and the Eurovision Song Contest itself, in a sort of self-referential meta-language.

Keywords

television, audiovisual production, television programmes, Eurovision Song Contest, musical performance, television production

PDF (Español (España)) Ver en línea (Español (España))

Author Biography

José Patricio Pérez-Rufí

Profesor Titular del Departamento de Comunicación Audiovisual de la Universidad de Málaga (España). Doctor en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Sevilla (España).

Alba Aragón-Manchado

Alba Aragón-Manchado

Universidad de Málaga, España.

Grado en Comunicación Audiovisual, investigadora

albaaragon.m@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9311-9665

Andrea Cruz-Elvira

Andrea Cruz-Elvira

Universidad de Málaga, España.

Grado en Comunicación Audiovisual, investigadora.

acruzelvira21@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1707-1270


References

  1. Cervi, L., Marín Lladó, C. y Sanadrés, C. (2021). Prosumers y la profesionalización del periodismo ciudadano: El caso www.eurovision-spain.com. Ámbitos, Revista Internacional de Comunicación, 52, 8-25. https://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.01
  2. EBU, European Broadcasting Union (2022a). European Broadcasting Union. About. European Broadcasting Union. https://www.ebu.ch/about
  3. EBU, European Broadcasting Union (2022b). EBU statement regarding the participation of Russia in the Eurovision Song Contest 2022. European Broadcasting Union. https://eurovision.tv/mediacentre/release/ebu-statement-russia-2022
  4. Europa Press (2022, 24 de febrero). El PSOE critica que 'SloMo', canción para Eurovisión, remite a la prostitución y RTVE revela que está reflexionando. Europa Press. Sociedad. https://tinyurl.com/5y2j7hxb
  5. Gauja, A. (2019). Europe: Start Voting Now! Democracy, Participation and Diversity in the Eurovision Song Contest. En J. Kalman, B. Wellings y K. Jacotine (eds.). Eurovisions: Identity and the International Politics of the Eurovision Song Contest since 1956 (pp. 201-219). Palgrave Macmillan.
  6. Gómez-Pérez, F.J. y Pérez-Rufí, J.P. (2022). Análisis de la realización de espectáculos televisivos en directo: Italia en Eurovisión 2021. Index.Comunicación, 12(1), 235-259. https://doi.org/10.33732/ixc/12/01Analis
  7. Hernández Martínez, R. (2019). Las escenografías de Palomo Spain. Revista de Arquitectura y Urbanismo del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid, 373, 96-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6478431
  8. Motschenbacher, H. (2016). Language, Normativity and Europeanisation Discursive Evidence from the Eurovision Song Contest. Palgrave Macmillan.
  9. Ortiz Montero, L. (2017). El Festival de Eurovisión: Más allá de la canción. Fonseca, Journal of Communication, 15, 145-162. https://doi.org/10.14201/fjc201715145162
  10. Panea Fernández, J.L. (2018). Identidad, espectáculo y representación: las candidaturas de Israel en el Festival de la Canción de Eurovisión. Doxa Comunicación, 27, 121-145. https://doi.org/10.31921/doxacom.n27a6
  11. Panea Fernández, J.L. (2020). Las escenografías del Festival de Eurovisión: Estética, tecnología e identidad cultural al albor de la reconstrucción europea (1956-1993). Ámbitos. Revista de Estudios de Ciencias Sociales y Humanidades, 44, 23-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7919586
  12. Panea Fernández, J.L. (2022). Domesticity, Mass Media and Moving-Image Aesthetics: The Visual Identity of the Eurovision Song Contest as a Hospitable Platform. En A. Dubin, D. Vuletic y A. Obregón (editores). The Eurovision Song Contest as a Cultural Phenomenon From Concert Halls to the Halls of Academia (pp. 219-236). Routledge.
  13. Pérez, L. (2022, 2 de febrero). Te pueden gustar Rigoberta y Chanel, y no pasa nada. El Mundo. https://tinyurl.com/2jhmseu8
  14. Pérez-Rufí, J.P. y Jódar-Marín, J.A. (2019). El análisis textual del videoclip: una propuesta metodológica. En F. Sierra Caballero y J. Alberich Pascual (coords.), Epistemología de la comunicación y cultura digital: Retos emergentes (pp. 297-310). Universidad de Granada.
  15. Pérez-Rufí, J.P. y Valverde-Maestre, A. (2020). The spatial-temporal fragmentation of live television video clips: analysis of the television production of the Eurovision Song Contest. Communication & Society, 33(2), 17-31. https://doi.org/10.15581/003.33.2.17-31
  16. Pérez-Rufí, J.P. y Gómez-Pérez, F.J. (2021). Eurovisión Song Contest 2021: Análisis Audiovisual de la Realización Televisiva en Directo. En A. Suing, C. Falandes y V. Kneipp (coords.). Cenas Audiovisuais (pp. 247-263). Ria Editorial.
  17. Sedeño-Valdellós, A.M. (2021). El Mal Querer como álbum visual: simbología de lo español, apropiación y narrativa transmedia en los videoclips de Rosalía. Palabra Clave, 24(2), 1-28. https://doi.org/10.5294/pacla.2021.24.2.6
  18. Rodríguez-López, J. y Caldeiro-Pedreira, M.C. (2015). Divas clip: la imagen actual de la mujer en el video musical. Temas de comunicación, 31, 59-80. https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/temas/article/view/2882
  19. RTVE (Radio Televisión Española) (2022, 28 de enero). El pasado de Chanel Terrero en Playz. Playztrends. https://tinyurl.com/3jtryka6
  20. Valdés González, L. y Luna Rodríguez, S.A. (2017). ¿Cómo aprendemos de los referentes visuales en el diseño? Aproximación desde la Teoría del Aprendizaje Experiencial de Kolb. En S.L. Peña Martínez (coord.). IX Congreso Internacional de Diseño de La Habana (pp. 2-12). Forma Ediciones.
  21. Wikipedia (2022). Chanel Terrero. Wikipedia. https://es.wikipedia.org/wiki/Chanel_Terrero
  22. YouTube, canal Eurovision Song Contest (2022a). Chanel - SloMo - LIVE - Spain - Grand Final - Eurovision 2022. YouTube. https://youtu.be/jSQYTt4xg3I
  23. YouTube, canal Eurovision Song Contest (2022b). Chanel - SloMo - LIVE - Spain ???????? - Second Semi-Final - Eurovision 2022. YouTube. https://youtu.be/a6uq6oSP5MI